Filmska kritika

JUŽNI VETAR – UBRZANJE

Režija: Miloš Avramović

Scenario: Miloš Avramović, Petar Mihajlović

Uloge: Miloš Biković, Miodrag Radonjić, Luka Grbić, Miki Manojlović, Jovana Stojiljković

Konačno je u srpske (i svetske) bioskope stigao dugo očekivani nastavak akcionog trilera “Južni Vetar Ubrzanje”. Od momenta od kad se pojavio, film je pokorio blagajne, te su se ponovo pojavili redovi ispred bioskopa na moje veliko oduševljenje. Prvi deo filma sam pogledala nekoliko puta, i bila sam preplašena da će nastavak ovog sjajnog blokbastera biti bleda senka prvog dela kao što se to neretko dešava. Međutim, “Ubrzanje” je opravdalo očekivanja.

U nastavku Južnog Vetra vidimo da su “deca porasla, osamostalila se” (morala sam da citiram Tomu Nikolića, jače je bilo od mene) započeli velike poslove i napredovali od sitnih kriminalaca do najmoćnijih uglednih beogradskih “biznismena”. Petar Maraš , koji sada radi za državu, pokušava seljacima sa istoka Srbije da “uvali” neki ugovor o ruskom gasovodu za sitne pare, slušajući naredbe šefa Crvenog ( izvanrednog Berčeka). Međutrim ništa konkretno nije otkriveno publici, samo je data naznaka da će o tome biti reči tek u trećem delu filma. Glavni sukob u ovom filmu je između Petra i njegovog brata Nenada (harizmatični Luka Grbić) koji ne želi da bude u njegovoj senci i vodi Welness centar koji mu je brat poklonio. On krišom od starijeg brata (ali pod budnim okom policije) diluje na sitno sa propalim bokserom i heroinskim zavisnikom Muretom. Kao svaki naivni, “napaljeni” klinac pristaje s njim da “odradi” posao u Bugarskoj, ali se stvari ne odvijaju po planu. Na primopredaji robe, pojave se i Dmitrrovi rođaci koji kidnaouju mlađanog Nenada, da bi osvetili Dmitrovu smrt.

Scenario drugog dela filma je za nijansu mračniji i dramatičniji nego prvi, iako ima dosta komičnih elemanata. Baća (Miodrag Radonjić) nekoliko puta “zapali” masu u bioskopu svojim doskočicama, po meni on je najmanje razrađen u odnosu na prvi deo, i bukvalno sveden na “komični predah”, iako ima materijala da se njegov lik razvije. Biković je ako smem da primetim zgodniji nego u prvom delu, a i dobio je sa godinama muževniji izraz lica, i igra neprikosnovenog šefa mafije mnogo sigurnije i sa jačim autoritetom. Od drugih glumaca izdvojila bih sjajnog Luku Grbića, koji sa izvesnim šarmom i doziranošću igra “wannabe” žestokog momka kao i Radovan Vuković genijalan u ulogama epizodnih negativaca. Film obiluje pitoresknim kadrovima srpskih i bugarskih sela kao i sjajnim akcionim scenama kojih se ne bi ni Spilberg postideo. Produkcija filma je zaista na zavidnom nivou, prelepi kadrovi iz “ptičje perspektive” otkrivaju nam lepotu Balkanskih ruralnih delova, da bi se krupnim kadrovima izraza lica, prikazala dramatičnost situacije. Moglo bi se reditelju zameriti izvesna nekoherentnost u režiji, prespor ritam u prvoj četvrtini filma, kao i preterano karikairanje Bugarskih krimosa (bukvalno kao da su ispali iz Kustinih filmova), ali to nije ništa što ometa uživanje u filmu.

“Ubrzanje” ima ritam i dinamiku, zanimljivu priču, a najvažnije punokrvu akciju sa elementima vesterna. Ono što očekujem u sledećem delu je više udela ženskih likova u priči, kao i promenu kod Baćinog lika. Ovaj film igra u svim bioskopima u šest termina, tako da nemate izgovor da propustite dva sata lude vožnje.

Dragica Mačkić

Previous articleNovi singl za Ništa Mars – “Ništa seks”!
Next article“Toma” kao kulturni fenomen: Za čim će plakati buduće generacije?